De Weijer Communicatie – blijft zich verdiepen

De snelle ontwikkelingen zorgen ervoor dat De Weijer Communicatie zich, ook buiten de gebaande paden, blijft verdiepen. Wij denken continu na over optimalisering van onze service en actuele ontwikkelingen in het communicatievak.
Lees hier onze tips en meningen.

Crisiscommunicatie

20 januari 2011
Onderwerp: Column Teuntje
door Teuntje van Delft

uitslaande brand wordt geblust

De burgemeester is weg, het probleem is opgelost.
Zo makkelijk kan het gaan. Er is een probleem, en ben je de hoogste verantwoordelijke in lijn, dan is dat jammer voor je!

Nu kwam er bij de burgemeester van Moerdijk nog bij dat hij zich niet capabel voelde om het traject na de brand te leiden. Het lijkt een eigen keus, ook al liet hij bij zijn aanstelling weten eventueel tot aan zijn zeventigste door te gaan. Aan de andere kant is het eigenlijk heel erg, dat je op deze manier je carrière moet afsluiten.

Natuurlijk is dit allemaal een beetje kort door de bocht, maar het lijkt er op dat het steeds meer zo gaat in Nederland.

Wij zien dat bij directies van organisaties, maar ook bij overheden zoals wethouders, burgemeesters en ministers. Er zijn maar weinig crisissen die een professioneel verloop kennen zodat veel mensen onnodig blijvend worden beschadigd.

In principe kan elke crisis goed worden opgepakt en begeleid. Crisiscommunicatie is een vak op zich. Er zijn professionals die heel goed een crisis kunnen managen en ervoor zorgen dat de schade niet groter wordt dan hij al is.

Waarom gaat het dan toch vaak zo mis?

Is dat omdat een organisatie, of het nu een bedrijf is of de overheid, niet de juiste know how in huis heeft? Is dat omdat ze de capaciteit niet wil of kan inhuren of weet het management het toch beter en doen ze het zelf? En dan loert het gevaar, want objectiviteit en eerlijkheid spelen hierin een hele grote rol.

Crisiscommunicatie is een vak. Het is in een razend tempo de situatie verkennen, strategie bepalen, uitzetten en bewaken, objectief en eerlijk zijn, strak de touwtjes in handen houden, managen, er 24/7 opzitten en het volledige vertrouwen hebben van de organisatie.

Op basis van crisiservaring adviseert de communicatieadviseur wie, wat, wanneer en hoe het beste te communiceren en welke middelen dienen te worden ingezet.

Het antwoord ligt bij de beslissers. Zijn zij blijven steken toen zij de eerste stapjes zetten bij het ‘zelf doen’ of kijken zij over de grenzen van hun kunnen heen. Is het regeren met angst of met verstand. Zelf doen of loslaten.

Loslaten. Het moeilijkste in het leven, maar nog steeds met het beste resultaat.

Teuntje van Delft
Teuntje van Delft